Cudowne wiaty

Wiaty rowerowe to kluczowe punkty infrastruktury rowerowej każdego miasta. Celem ich powstania było zapewnienie rowerom przyzwoitej ochrony przed niesprzyjającymi czynnikami zagrażającymi ich sprawności technicznej takimi jak deszcz, śnieg a w konsekwencji korozja. Nic więc dziwnego, że wiaty na rowery budowane są coraz chętniej na terenie całego kraju nie tylko przez organy władz samorządowych, lecz również przez prywatnych inwestorów.

Wiaty na rowery

Wiaty rowerowe najczęściej mają podobną do siebie konstrukcję różniącą się tylko detalami. Podstawą zawsze jest wykonanie solidnego fundamentu, na którym opierać się będzie wiata. Możliwe są tu dwa warianty – wylewanie fundamentu w momencie montażu wiaty i oblanie dolnych dodatkowo w tym celu pozostawionych dźwigarów betonem oraz wykonanie punktowych fundamentów wcześniej a w momencie montażu wiaty tylko przytwierdzenie do nich konstrukcji. Druga opcja jest najczęściej wybierana, gdyż jest tańsza i prostsza.

Sama konstrukcja wiaty na rowery to odpowiednio zespawane profile lub kątowniki stalowe zabezpieczone ocynkiem a następnie pomalowane poprzez proszkowanie na jeden z kolorów dostępnych na palecie RAL. Niekiedy stosuje się też profile aluminiowe niewymagające dodatkowego zabezpieczania ani malowania, jednakże są one słabsze i łatwiej mogą się wygiąć czy uszkodzić. Dach i ściany można pokryć blachą falistą lub poliwęglanem komórkowym.

Wiata rowerowa cena

Jeśli budowana jest gdzieś standardowa 6 stanowiskowa wiata rowerowa cena nie powinna przekroczyć 5 tysięcy złotych. Zwiększenie pojemności wiaty, dodanie jej ozdobników i dodatkowych elementów artystycznych zwiększy jej cenę. Jednakże jeśli planista – urbanista zaplanował osiedle lub budynek w danym stylu, również otaczające go budynki infrastruktury, do których zaliczają się wiaty powinny być w tym samym stylu wykonane.

Taka sama jak wspomniana w poprzednim akapicie wiata na 6 stanowisk rowerowych wyposażona w ściany z ozdobnego drewna dębowego oraz dodatki w postaci stalowych zdobień na szczycie osiągnie cenę 10 tysięcy złotych. Wniosek jest prosty, zadbanie o odpowiednio olśniewający i stylowy wygląd wiaty jest droższe niż sama jej budowa. Natomiast powiększenie ilości stanowisk wewnątrz wiaty zmusza automatycznie do jej wydłużenia i zwiększa koszta budowy. Tak więc budowa wiaty na 18 rowerów wykonanej w tej samej technologii co poprzednio opisana zamyka się w kwocie 11 tysięcy złotych, co jest naturalną konsekwencją wzrostu zużytych materiałów.